87 Vlaamse scholen krijgen in totaal 11 miljoen euro om hun sportinfrastructuur naschools, in het weekend en in de vakantie open te stellen voor sportclubs. De scholen krijgen een subsidie voor infrastructuurwerken of exploitatiekosten.

Meer en betere sportinfrastructuur voor elke Vlaming. Om dat te bereiken is het belangrijk niet alleen te investeren in nieuwe infrastructuur, maar ook bestaande accommodatie optimaal te benutten. In scholen is heel wat sportinfrastructuur aanwezig en het is dan ook zonde dat die naschools, in het weekend en in de vakantie nog te vaak leeg staat. Dikwijls is dat om praktische redenen: er is bijvoorbeeld geen aparte toegang naar de sportinfrastructuur buiten de schooluren. Ook de exploitatie vormt vaak een struikelblok, denk maar aan het openen en afsluiten van het schoolgebouw, afspraken over het gebruik van het sportmateriaal, afspraken over het dragen van de exploitatiekosten...

Scholen kunnen een subsidie krijgen voor infrastructuurwerken en exploitatiekosten die het hen mogelijk maken hun sportinfrastructuur (extra) naschools open te stellen. Het kan gaan om werken die zorgen dat de accommodatie ook buiten de schooluren toegankelijk is (bv. deuren, badgesysteem…), werken om de kwaliteit van de infrastructuur te verbeteren voor het sportieve gebruik (bv. nieuwe sportvloer, bergruimte voor sportmateriaal…), werken aan het sanitair of personeelskosten om de infrastructuur open te stellen.

Het Sint-Theresiacollege diende ook een dossier in en kreeg hiervoor maar liefst 150.000 euro aan subsidies.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Met het delen van schoolsportinfrastructuur bieden we mensen en verenigingen de kans om buiten de schooluren samen gebruik te maken van sportaccommodatie in onze scholen. Het is een win-win, de scholen kunnen hun sportinfrastructuur kwaliteitsvoller maken en naschools open stellen én de sportverenigingen krijgen een duwtje in de rug om nog meer mensen uit de buurt aan het sporten en bewegen te krijgen. Het maakt ook deel uit van het masterplan Scholenbouw en het actieplan ‘Hoog tijd voor geZONtijd’, waarbij we meer focussen op bewegen, gezonde voeding, EHBO én kwaliteitsvolle sportinfrastructuur.