De gemeente Kapelle-op-den-Bos moet 116.000 euro schadevergoeding betalen aan beide buren van het administratief centrum omdat het gebouw te dicht tegen de perceelsgrens werd gebouwd. De Belgische Staat betaalt eenzelfde schadevergoeding omdat het in 1980 de bouwvergunning afleverde.

N-VA spreekt zich uit over deze schadevergoeding in haar huis-aan-huisblad. Op het einde van het artikel staat het volgende te lezen: “Eindelijk wordt weer een oud pijnlijk dossier van deze meerderheid afgesloten.” Dit betreft echter een flagrante onwaarheid vanuit N-VA gezien dit dossier niets te maken heeft met deze huidige bestuursmeerderheid.

De feiten

Graag zetten we even de feiten op een rijtje:

• de beslissing van het definitief ontwerp voor de bouw van een gemeentelijk administratief centrum werd genomen op de gemeenteraad van 16 november 1979
  • CVP (nu CD&V) zat toen in de oppositie en de zeven aanwezige CVP-gemeenteraadsleden stemden tegen dit ontwerp
  • de partijen die toen in de meerderheid zaten (de SP met Leo Peeters als burgemeester en VVB, zijnde de voorloper van de huidige N-VA in Kapelle-op-den-Bos, met Paul Peeters als schepen) stemden voor. Het is dus mede door N-VA dat de gemeente nu 116.000 euro schadevergoeding moet ophoesten.

Wanneer een inwoner van onze gemeente de auteur van het N-VA-artikel hiermee confronteert, geeft de auteur toe dat de bouwvergunning werd afgeleverd door de coalitie van Leo Peeters en Paul Peeters op het moment dat de toenmalige CVP in de oppositie zat. Het betreft dus geen vergissing van N-VA maar een moedwillig verspreiden van vals nieuws om een bepaalde indruk na te laten over CD&V.

Vervolg van het dossier

Op 3 mei 1984 werd de gemeente gedagvaard voor de bouw van het administratief centrum. Er kwam een tussenvonnis op 19 december 1997 waarbij een gerechtsdeskundige werd aangesteld om de schade aan te tonen die de buren hadden geleden. Het eindverslag van de expert kwam op 6 december 2010. Op 31 oktober 2013 volgde een eerste vonnis van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel over bedragen en interesten. De gemeente besliste hierop in beroep te gaan tegen dit vonnis. Dit bleek een goede beslissing te zijn: de schadevergoeding voor opgelopen interesten werd met maar liefst 100.000 euro naar omlaag gehaald (arrest van het Hof van Beroep van Brussel van eerder dit jaar).

CD&V benadrukt dat de schadevergoeding een spijtige zaak is uit het verleden waar ze zelf niet bij betrokken was maar die de werking van de gemeente vandaag gelukkig niet in het gedrang brengt: er werd immers al rekening gehouden met een mogelijke schadevergoeding. Alle geplande projecten gaan dan ook gewoon door.