Het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos heeft een grootschalige interne bevraging gehouden die op termijn voor een betere samenwerking moet zorgen tussen de gemeente en het OCMW.

De samenwerking tussen gemeente en OCMW start natuurlijk niet van nul: op verschillende vlakken werkt de gemeente vandaag al zeer nauw samen met het OCMW (voornamelijk voor ICT, personeelsbeleid en het financieel beheer). CD&V is er echter van overtuigd dat een betere samenwerking, een betere coördinatie en een efficiëntere benutting van de huidige capaciteit in de nabije toekomst naar een beter resultaat kan leiden voor iedereen.

De gemeente en het OCMW plannen nu op verschillende momenten verder overleg met de personeelsleden en de politieke mandatarissen. Ook onze OCMW-raadsleden (op de foto v.l.n.r.: Nicole Christiaens, Steven Teugels en Christ’l Thys) volgen het dossier op de voet op. Het uiteindelijke doel van de verschillende werkgroepen en consultatierondes is het uitwerken van een gemeenschappelijk actieplan dat klaar moet zijn in de eerste helft van 2018.

CD&V ziet zeker de voordelen van een integratie van het OCMW met de gemeente, maar benadrukt dat elke verandering in de inzet van middelen (en personen) enkel kan in overleg met het personeel. Het uiteindelijke doel van deze gesprekken moet ook elk moment duidelijk zijn: het verbeteren van de dienstverlening aan de burgers.