Meerderheidspartijen CD&V en Sp.a moesten vaststellen dat de Kapelse oppositiepartijen (N-VA en Groen) verstek lieten gaan op de gemeenteraad van 22 december 2017. Deze belangrijke gemeenteraad, waarop o.a. de inzet van mobiele camera’s tegen sluikstorten, omschakeling van het openbaar verlichtingsnet op ledverlichting, onderhoud schuilhuisjes, budget 2018, … werden geagendeerd, was blijkbaar niet belangrijk genoeg. De data van de gemeenteraden worden steeds een half jaar vooraf meegedeeld door de gemeenteraadsvoorzitter. Als mandataris moet je je prioriteiten stellen, je vakantieplannen daarop afstemmen en de verantwoordelijkheid opnemen die je gekregen hebt van de Kapelse kiezer. Spijtig genoeg moeten we vaststellen dat de voorbije gemeenteraden de oppositie bijna nooit voltallig aanwezig was, wat niet van de verkozenen van de meerderheidspartijen kan gezegd worden.

Gedurende de hele legislatuur waakt de gemeenteraadsvoorzitter erover dat elk raadslid voldoende spreektijd en mogelijkheid tot vraagstelling krijgt zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement. De dossiers worden op papier en digitaal ter beschikking gesteld van elk raadslid. Regelmatig worden nog bijkomende mondelinge vragen ter zitting onmiddellijk behandeld en beantwoord door de bevoegde schepen of burgemeester. Uit respect voor het publiek werden de 41 agendapunten ook vandaag uitgebreid toegelicht vooraleer tot stemming over te gaan.

Niet alleen is dit een misprijzen tegenover de meerderheidspartijen, het administratief personeel die deze gemeenteraden voorbereidt, het aanwezige publiek, alsook elke Kapelse inwoner. Politiek voeren vereist verantwoordelijkheid nemen. Daadkracht is niet enkel facebookposten creëren, daadkracht is ook politiek beoefenen langs de daartoe voorziene democratische kanalen!