Kapelle-op-den-Bos is een landelijke schoolgemeente met ongeveer 9.300 inwoners. Dagelijks gaan ruim 3.000 kinderen hier naar school in twee secundaire scholen en verschillende basisscholen, verspreid over de gemeente.

Burgemeester Edward De Wit , sinds 2000 bevoegd voor onderwijs in onze gemeente, heeft zich volop ingezet voor het onderwijsbeleid in onze gemeente.

Twee nieuwe schoolgebouwen zijn het resultaat: de kleuterschool Het Kiezeltje in een oase van groen in Kapelle-op-den-Bos en de nieuwe kleuter- en basisschool 't Mulderke in Nieuwenrode. Samen met verschillende aanpassingen in De Kei is de totale infrastuctuur van het gemeentelijk onderwijs klaar voor de volgende generaties.

Maar CD&V draagt ook het vrij onderwijs een warm hart toe. Zo is er een jaarlijkse gemeentelijke toelage voor hun middag- en avondtoezicht. De gemeente betaalt ook zwemlessen voor alle Kapelse basisscholen.

In samenspraak met de scholen en De Lijn willen we een betere busverbinding tussen de scholen en de buurgemeenten.

Via de vrije tijdsdienst biedt de gemeente aan alle onze scholen een waaier van activiteiten aan.

Het overleg tussen de vrijetijdsdienst en de verschillende Kapelse scholen is uniek. Dit willen we verder stimuleren.

Met aantrekkelijke buitenschoolse opvang, degelijk gestructureerde speelpleinen en attractieve sportkampen biedt de gemeente heel wat opvangmogelijkheden voor ouders met jonge kinderen. De CD&V wil dit verder uitbouwen.

Een zorgzame gemeente is een zorg minder voor de ouders.

CD&V wil antwoorden geven op nieuwe vragen van ouders.

Zo wil de CD&V een gemeentelijk gebouw ter beschikking stellen voor de uitbreiding van het aantal opvangplaatsen voor kinderen van 0 tot 3 jaar.  Op basis van de richtlijnen van Logo Zenneland willen we de kwaliteit van de opvang voortdurend bewaken en verbeteren.

De subsidies die deze legislatuur werden ingevoerd voor gezins- en groepsopvang bij onthaalmoeders en kinderdagverblijven voor kinderen van 0 tot 3 jaar worden behouden.

In een jaarlijkse online brochure wil CD&V een overzicht geven van alle opvangmogelijkheden binnen de gemeente gedurende een schooljaar.

De huiswerkbegeleiding op het OCMW is een schitterend hulpmiddel dat CD&V verder wil uitbreiden.

Bijkomende initiatieven moeten georganiseerd worden voor jongeren tussen 12 en 16 jaar, ook tijdens de vakantie. Zo denken we aan een grabbelpas voor jongeren, het heroriënteren van het skatepark en aangepaste activiteiten voor kinderen met een beperking.

Tenslotte willen we een echt "Huis van het kind" oprichten.