​In onze gemeente wonen 412 mensen met 70 nationaliteiten. Velen zijn Europeanen, enkelen zijn met de vluchtelingenstroom recent hier komen wonen.

​CD&V is een partij die:

• de weg vooruit neemt naar respect voor elkaar,
  • de weg vooruit neemt naar geloven in elkaar,
  • de weg vooruit neemt naar echte (w)integratie.

In een samenleving met verschillende culturen en geloofsovertuigingen hebben we alvast één ding gemeenschappelijk: dat we allemaal mensen zijn die niets liever willen dan gezond en gelukkig zijn.

​Als we van die instelling vertrekken, begrijpen we elkaar al snel véél beter.

​Dezelfde taal spreken. Daar start echte (w)integratie.

Wij willen kansen geven aan anderstaligen die hier reeds geruime tijd wonen en werken en het Nederlands onvoldoende machtig zijn. Als gemeente dichtbij Brussel willen we het Vlaams karakter bewaken. Daarom zoeken we in de toekomst naar mogelijkheden voor intensieve taalcursussen Nederlands voor inwoners die in Brussel in een Franstalige omgeving werken en het Nederlands beter willen leren om zich in onze Vlaamse gemeente te integreren.

Deze cursussen kunnen georganiseerd worden in het Gemeentelijk Cultureel Centrum, een school of een gemeentelijk gebouw, in samenwerking met een externe organisatie.

Verder wil CD&V:

• de taalbegeleiding van onze anderstalige nieuwkomers op het OCMW sterk ondersteunen.
  • de geregulariseerde nieuwkomers helpen in het zoeken naar een definitieve woonst.
  • vanuit het lokaal dienstencentrum meer activiteiten stimuleren om de integratie van onze nieuwkomers te bevorderen.

Vanuit deze overtuiging gaat CD&V ook:

• de weg vooruit naar een actieve werkgroep internationale samenwerking.
  • de weg vooruit naar het lokaal ondersteunen van langdurige projecten in het Zuiden door inwoners van onze gemeente.
  • de weg vooruit naar een warm menselijke internationale solidariteit in woord en daad.